reklama

Donovaly: slovenský Aspen, kde Vás smetiari vrátia späť do reality

Keď bolo pred pár mesiacmi medializované video, v ktorom bratislavskí smetiari vysypali všetky separované kontajnery do jedného smetiarskeho auta, generálny riaditeľ OLO osobne dohliadol na potrestanie lajdákov, ktorých zamestnával. A ja som si myslel, že to bolo dostatočné varovanie pre všetkých, čo pracujú s odpadom, aby nič podobné neopakovali. Mýlil som sa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (46)
Po komunálnom odpade prišiel na rad bez akéhokoľvek zaváhania papier i plasty.
Po komunálnom odpade prišiel na rad bez akéhokoľvek zaváhania papier i plasty. (zdroj: JD)

Hneď druhého januára som sa stal svedkom rovnakého barbarstva na Donovaloch. Poviete si, že je tam toho, keď máme deravý štátny rozpočet, alarmujúcu nezamestnanosť a nekompetentnú vládu. Áno, problémy sa líšia svojim rozsahom, ale aj tie menšie si zaslúžia pozornosť. Ja som posledné roky s radosťou pozoroval, ako Slováci začínajú separovať odpad. Myslím si, že väčšina z nás nemá hulvátstvo voči životnému prostrediu v krvi. Máme tradíciu turistiky, kempovania, vodáctva a Slovákom na svojej prírode spravidla záleží.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Donovaly milujem, od svojich dvanástich rokov som na nich trávil zimné, jarné i letné prázdniny. Konštatujem, že miestne služby patria dnes objektívne k najlepším na Slovensku: dobrá úprava zjazdoviek, moderné lanovky, flexibilný cenník lístkov, veľké parkoviská zdarma. Reštauračné zariadenia na úrovni, výborná kuchyňa v hoteli Galileo, chutné jedlo aj v tradičnej kolibe Goral, v Stodole či v Residence hoteli. Aj lacnejšie alternatívy sú solídne. Možstvo rôznych atrakcií pre deti i dospelých – opičie dráhy v prírode, Dobšinského rozprávková dedinka Habakuky, paragliding, psie záprahy a tak ďalej. Ale predovšetkým krásne lesy, turistické chodníky, malebné Mišúty, Polianka i Mistríky. Čučoriedky, huby. Toto všetko robí z obce medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom obľúbené rekreačné stredisko mnohých Slovákov, Maďarov, Ukrajincov i ďalších. Napriek krátkym a úzkym zjazdovkám, napriek nízkej nadmorskej výške a z toho vyplývajúcich snehových podmienok. S istou dávkou irónie niektorí o Donovaloch hovoria ako o malom slovenskom Aspene – platí to minimálne kvôli okázalým horským chatám a počtu kožuchov na meter štvorcový J

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O to viac ma nahneval pohľad z okna apartmánového domu Kamzík prvý deň po Novom roku. Môj dvojročný syn obľubuje smetiarske autá, a tak sme netrpezlivo čakali na príchod toho „nášho“. Dočkali sme sa. Po vyprázdnení dvoch kontajnerov komunálneho odpadu však pracovníci obce do toho istého oranžového auta vyprázdnili aj kontajner s nápisom Plasty a následne aj s nápisom Papier. Akýkoľvek dôvod na to mali, mi je celkom jedno. Ich konanie je pre mňa neakceptovateľné. A ak je to jedno aj obci, nech aspoň nerobí hlupákov zo svojich obyvateľov a návštevníkov a nekáže im separovať odpad. Zážitok som eskaloval na denník SME i starostu Donovál. Ten prisľúbil situáciu preveriť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemám chuť do všetkého rýpať, no Slovensko sa neposunie vpred, ak budeme voči podobným javom vo svojom okolí ľahostajní a nepoukážeme na ne. Pre mňa bude dostatočnou satisfakciou, ak sa už čosi podobné na Donovaloch nikdy nezopakuje.

Juraj Droba

Juraj Droba

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  40x

Optimista, ktorý verí, že Slovensko vie byť lepšie. Cestovateľ. Platonický športovec. Otec veselého deväťročného chlapca. Zástanca slobody a zodpovednosti. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu