Zmajkovičovej billboardy

Autor: Juraj Droba | 30.7.2015 o 8:33 | Karma článku: 9,16 | Prečítané:  3062x

Poslankyňa Smeru Renáta Zmajkovičová už niekoľko rokov bojuje proti invázii billboardov. Neberiem jej to, ba čiastočne s ňou aj súhlasím. No jasné pravidlá by mali byť v plnej kompetencii miest a obcí.

Niet dôvodu na to, aby aj do tejto témy pchala svoj patronizujúci nos Národná rada. Pokiaľ nie je preukázateľne a závažným spôsobom ohrozená bezpečnosť a mravnosť, ja, ako poslanec, dávam od billboardov ruky preč. Nad svoj osobný vkus, ktorý sa na vizuálny smog pozerá veľmi kriticky, totiž staviam právo obcí rozhodovať samé o sebe a tiež slobodu podnikania v medziach platných pravidiel.

Môj osobný názor: mnohé na hulváta umiestnené a prehustené billboardy mi lezú na nervy a vizuálny smog ma obťažuje. Preto si ako spotrebiteľ začnem všímať tie, ktoré mi kľajú oči najviac a tiež to, ktorá firma a ktorý produkt sú na nich umiestnené. Odfotím si ich a foto pošlem mailom dotyčnému zadávateľovi s informáciou, že ak budú svojimi peniazmi podporovať ten a ten konkrétny nevkus, prestanem kupovať ich produkty. Ak to okrem mňa urobí ďalších sto ľudí, firma si dá veľký pozor na nasledujúci výber plôch, patrične pohrozí plánovačovi v mediálnej agentúre a takýmto spôsobom môžeme tie najväčšie zvrátenosti majiteľov plôch vytlačiť von z trhu. Prečo nevyvinúť tlak na zadávateľov, aby odmietali bookovať nevkusné, rušivé a brakové plochy? A rovnako tie, ktoré ohrozujú bezpečnosť. To musí ísť samozrejme ruka v ruke s účinnou kontrolou a nekompromisnou okamžitou likvidáciou tých plôch, ktoré vyrástli ako čierne stavby bez povolenia. Lebo toto je dnešný hlavný problém súvisiaci s billboardami.

Poslankyňa Zmajkovičová ma však núti postaviť sa za billboardy aj z hľadiska ochrany práva na slobodu prejavu.  Prečo? Lebo podľa jej názoru by nemali byť nástrojom politického dialógu a parlament by mal stanoviť pre politickú reklamu jasnejšie pravidlá. Vládnej poslankyni totiž prekáža, že hoci sa oficiálna kampaň pred budúcoročnými parlamentnými voľbami ešte nezačala, krajina je posiata pútačmi politických strán.

Nepochybujem, že tento škodlivý nápad má široké publikum, najmä medzi skalnými voličmi Smeru. Ich informačné potreby sú totiž úplne uspokojené médiami. Politici Smeru v nich dominujú, lebo vládnu; a vo viacerých prípadoch ich prostredníctvom svojich ľudí aj ovládajú. Nie sú odkázaní na billboardy. Všetko, čo chcú oznámiť, cez médiá aj oznámia. To však neplatí o parlamentných opozičných stranách a ešte v menšej miere o stranách, ktoré len začínajú. Tie sa do médií dostanú len sporadicky. Billboardy sú teda pre ne nástrojom na vyváženie informačnej prevahy, ktorú má vládna strana.  A dnes to platí dvojnásobne, keďže Smer vládne sám.

Možno to znie niekomu čudne, ale právo na slobodu prejavu a slobodné šírenie informácií zahŕňa aj politické posolstvá vyjadrené v ktoromkoľvek čase, a to aj na nosičoch, akými sú billboardy. Ak k tomu pridám právo na podnikanie v oboroch, ktoré zákon neoznačuje za ilegálne, parlament nemá žiadny dôvod ustanoviť pre politickú reklamu v súvislosti s billboardmi tie „jasnejšie pravidlá“. Aby bolo jasno, takáto regulácia by bola zo strany Smeru len ďalším úderom pod pás konkurencii.

P.S. Myslím si, že časom bude učinené zadosť aj kritickej (protibillboardovej) estetike, ku ktorej sa ako občan plne hlásim. Vzájomným pôsobením ekonomických a urbanistických faktorov sa vytvorí tlak na samosprávy, aby vizuálny smog na uliciach výrazne znížili. Lenže táto „nová estetika“ dopadne na všetkých. Nielen na opozičné politické strany ako perfídny trik jednej štátostrany.  

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?