Pár rokov som pracoval v odvetví telekomunikácií a aj naša firma bola aktívna v telemarketingu – realizovali sa prieskumy spokojnosti zákazníkov aj predaj – hlavne cross-selling a retencia zákazníkov. Fungovali však jasné pravidlá, ktoré si firma sama stanovila, a ktoré sa dodržiavali. Nie každá firma, ktorá realizuje predaj alebo výskumy cez telefón na oficiálne databázy zákazníkov, prípadne na náhodne vygenerované čísla, sa správa eticky. Nie som naivný a je mi jasné, že náš návrh neurobí definitívnu bodku za nevyžiadanými a obťažujúcimi telefonátmi, no aspoň ich do určitej miery obmedzí. Na väčšinu ľudí otravné ponuky cez telefón pôsobia nepríjemne a slušné odmietnutie obchodníka môže trvať večnosť. Bežne sa stáva, že odpovede na otázku, odkiaľ získal volajúci na nás kontakt, sa nedočkáme.
S nevôľou pozorujem, že do predajných pascí sa chytajú predovšetkým starší ľudia a je len paradoxom, že práve tí, ktorí sú najslušnejší (veď keď mi volajú, nepatrí sa skladať), sú najviac exponovaní predajnému nátlaku špekulantov.
Nevyžiadané telefonáty sú na jednej strane zásahom do súkromia a narúšajú osobnú slobodu, na druhej sú legálnym nástrojom marketingu, predaja a starostlivosti o zákazníka. A tak by to aj malo ostať. Aby sme neobmedzovali súkromie a slobodu volaného a zároveň aby sme nehádzali pod nohy polená tomu, kto podniká slušne a eticky. Uvidíme, ako sa k nášmu návrhu postavia poslanci za stranu Smer.