Predražené nákupy vozidiel verejnej dopravy

Autor: Juraj Droba | 6.6.2017 o 7:58 | (upravené 6.6.2017 o 8:07) Karma článku: 10,46 | Prečítané:  5613x

Obstarávania na vozidlá MHD v Bratislave sú dlhodobo neštandardné. Kvôli tomu potom prichádzajú Bratislavčania o lepší komfort cestovania, ale aj o peniaze. Zarába ktosi iný.

Viacerí poslanci bratislavského mestského zastupiteľstva minulý týždeň informovali, že nákup 90 nových autobusov do vozového parku Dopravného podniku Bratislava (DPB) môže vyjsť drahšie, než sa pôvodne plánovalo. Kým podnik chce nákup financovať prostredníctvom dlhodobého úveru vo výške 24 miliónov eur, niektorí bratislavskí mestskí poslanci upozorňujú, že to nemusí stačiť. Nákupná cena sa má pohybovať podľa nich na úrovni až 27 miliónov eur.

Tu je na mieste otázka, ako je možné, že za ten istý autobus má zaplatiť bratislavský dopravný podnik viac ako v Košiciach. Vysvetlenie je azda iba jediné: zle nastavené verejné obstarávanie alebo tučná "malá domov". Bratislavčania tak zbytočne vyhodia do vzduchu tri milióny eur, ktoré mohli byť použité na nákup ďalších vozidiel, lepšie vybavenie alebo opravu interiéru starších vozidiel.

Bratislava v minulosti už zažila viacero neštandardných obstarávaní. V roku 2009 obstaral Dopravný podnik Bratislava sto nových autobusov od firmy SOR, kde mala byť namontovaná klimatizácia za jeden cent (číslom 0,01 EUR!). Tú nakoniec vedenie DPB namontovalo len do 30 autobusov. S odstupom času sa ukazuje, že kritériá boli nastavené tak, aby cena za klimatizáciu mohla zamiešať poradím. Tender vyhrala firma SOR, hoci celková cena vozidla aj s doplnkovou výbavou bola vyššia než u iného zo súťažiacich. Firma SOR totiž ponúkla klimatizáciu za symbolickú sumu, vďaka čomu získala v súťaži cenné body a mohla vyhrať.

Rovnako neštandardne obstarával dopravný podnik aj trolejbusy z eurofondov v roku 2012. Podľa zverejnených kritérií výrazne viac bodov mal v hodnotení získať trolejbus s pätoro dverami. Takúto karosériu pritom z možných uchádzačov vyrába opätovne firma SOR. Pre diskriminačné podmienky tender nakoniec Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušil. 

Ukazuje sa, že bez ohľadu na vedenie v dopravnom podniku neustále existuje pokušenie nastavovať kritériá obstarávania v prospech všelikoho iného len nie obyvateľov. A keď už obstarávame vozidlá pre verejnú dopravu, je veľkou škodou pre Bratislavčanov, že sa neobstarávajú aj elektrobusy. Tie by mohli dopravnému podniku ušetriť náklady na údržbu a pohonné hmoty. Žiaľ, dopravný podnik sa opäť rozhodol ísť inou cestou.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.


Už ste čítali?