reklama

Predražené nákupy vozidiel verejnej dopravy

Obstarávania na vozidlá MHD v Bratislave sú dlhodobo neštandardné. Kvôli tomu potom prichádzajú Bratislavčania o lepší komfort cestovania, ale aj o peniaze. Zarába ktosi iný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Viacerí poslanci bratislavského mestského zastupiteľstva minulý týždeň informovali, že nákup 90 nových autobusov do vozového parku Dopravného podniku Bratislava (DPB) môže vyjsť drahšie, než sa pôvodne plánovalo. Kým podnik chce nákup financovať prostredníctvom dlhodobého úveru vo výške 24 miliónov eur, niektorí bratislavskí mestskí poslanci upozorňujú, že to nemusí stačiť. Nákupná cena sa má pohybovať podľa nich na úrovni až 27 miliónov eur.

Tu je na mieste otázka, ako je možné, že za ten istý autobus má zaplatiť bratislavský dopravný podnik viac ako v Košiciach. Vysvetlenie je azda iba jediné: zle nastavené verejné obstarávanie alebo tučná "malá domov". Bratislavčania tak zbytočne vyhodia do vzduchu tri milióny eur, ktoré mohli byť použité na nákup ďalších vozidiel, lepšie vybavenie alebo opravu interiéru starších vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava v minulosti už zažila viacero neštandardných obstarávaní. V roku 2009 obstaral Dopravný podnik Bratislava sto nových autobusov od firmy SOR, kde mala byť namontovaná klimatizácia za jeden cent (číslom 0,01 EUR!). Tú nakoniec vedenie DPB namontovalo len do 30 autobusov. S odstupom času sa ukazuje, že kritériá boli nastavené tak, aby cena za klimatizáciu mohla zamiešať poradím. Tender vyhrala firma SOR, hoci celková cena vozidla aj s doplnkovou výbavou bola vyššia než u iného zo súťažiacich. Firma SOR totiž ponúkla klimatizáciu za symbolickú sumu, vďaka čomu získala v súťaži cenné body a mohla vyhrať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnako neštandardne obstarával dopravný podnik aj trolejbusy z eurofondov v roku 2012. Podľa zverejnených kritérií výrazne viac bodov mal v hodnotení získať trolejbus s pätoro dverami. Takúto karosériu pritom z možných uchádzačov vyrába opätovne firma SOR. Pre diskriminačné podmienky tender nakoniec Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušil. 

Ukazuje sa, že bez ohľadu na vedenie v dopravnom podniku neustále existuje pokušenie nastavovať kritériá obstarávania v prospech všelikoho iného len nie obyvateľov. A keď už obstarávame vozidlá pre verejnú dopravu, je veľkou škodou pre Bratislavčanov, že sa neobstarávajú aj elektrobusy. Tie by mohli dopravnému podniku ušetriť náklady na údržbu a pohonné hmoty. Žiaľ, dopravný podnik sa opäť rozhodol ísť inou cestou.

Juraj Droba

Juraj Droba

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  40x

Optimista, ktorý verí, že Slovensko vie byť lepšie. Cestovateľ. Platonický športovec. Otec veselého deväťročného chlapca. Zástanca slobody a zodpovednosti. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu